zondag 6 februari 2011

zomerjurkje; het patroon

als antwoord op de vraag waar ik t patroon van de zomerjurkjes uit mijn vorige bericht vandaan heb; zelf gemaakt. hier een soort van schetsje. heb nooit geleerd hoe je moet patroontekenen en ik werk ook nooit met kant-en-klare patronen dus er klopt vast niets van mijn tekening, maar voor mij werkte hij wel, dus ik hoop dat jullie er ook iets mee kunnen;-) 

dit patroon is ongeveer een maatje 86 [een vierkantje is 1 cm] maar je kunt heel eenvoudig zelf elke gewenste maat voor dit jurkje maken. 
 
 

belangrijk zijn: 
  • de lengte die de jurk moet hebben. 
  • de borstomstek + een paar cm extra [deel deze door 2]
  • en de breedte die het jurkje bovenaan moet hebben
met deze maten teken je het jurkje, de voor en achterkant zijn gewoon hetzelfde. alleen aan de zij-naden moet je wat extra ruimte nemen voor de zomen verder werk je hem af met biaisband en hoef je dus niets extra te nemen. als je de onderkant wilt zomen i.p.v. biais dan moet je daar ook extra ruimte nemen. als je een paspelbandje gebruikt  [ter hoogte van de borstomtrek] dan moet je daar voor ook wat extra stof knippen.
  • ik heb de voering uit 1 stofje geknipt en daarna de buitenkant uit 2 stofjes. 
  • paspelband aan het bovenstuk en daarna deze aan het onderstuk en tegelijk aan de voering naaien. 
  • daarna de voor en achterkant aan elkaar naaien, laat aan 1 kant +/- 6 cm over bij de oksel, hier komen de drukknoopjes.
  • biaisbandje aan het bovenstuk naaien en daarna langs de armsgaten aan de bovenkanten +/- 20 cm extra om de lintjes van te maken voor de strikjes. 
  • ik heb ook biaisband gebruikt om de opening aan de zijkant mee af te werken maar hier kun je ook een zoompje maken maar dan moet je daar wel wat extra stof voor reserveren [ik had het al weggeknipt dus vandaar de biais]
  •  biaisband langs de onderkant
  •  drukknoopjes erop zetten

en klaar!


4 opmerkingen:

  1. voor een leek maak je geweldige patroontjes:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig! Dank je wel voor de uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel voor het patroon!
    Knap dat je dat zelf kan, ik durf dat niet zo goed. Nou ja het tekenen wel maar uitvoeren niet. Misschien moet ik gewoon wat meer gaan doen ipv denken, net zoals met de drukknopen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een lieve jurkjes!

    Het maken van de slofjes is gelukt! Dank je wel dat het patroontje kon door geven.
    Al heb ik veel moeten proberen, uiteindelijk heb ik ze nu aan mn voeten!

    BeantwoordenVerwijderen